איך ליצור יציבות בתקופה לא יציבה - דנה ברט

איך ליצור יציבות בתקופה לא יציבה

אמ;לק : טיפול רגשי ופעילות גופנית

חיים בתקופת מלחמה יכולים להיות חוויה מאתגרת וטראומטית להפליא, כשההשפעה משתרעת הרבה מעבר לתחום הפיזי אל תוך התחום המנטלי והרגשי. התמודדות עם הלחץ, הפחד וחוסר הוודאות הנלווים לזמנים כאלה היא חיונית לשמירה על רווחה נפשית. מאמר זה בוחן את החשיבות של תמיכה נפשית ומדגיש את היעילות של ריצת טיפול בטיפול בטראומה והתגברות על מנגנוני הגנה כמו הקפאה וחוסר אונים.

המחיר הנפשי של המלחמה:

מלחמה מביאה איתה אינספור גורמי לחץ שיכולים לגבות מחיר מבריאות הנפש. 

האיום המתמיד על הבטיחות, עדות לאלימות, חווית אובדן ואי הוודאות לגבי העתיד יכולים לתרום להתפתחות אתגרים שונים בבריאות הנפש כמו חרדה, דיכאון והפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD). חיוני להכיר בהשפעה של גורמי לחץ אלו על אנשים וקהילות ולפתח אסטרטגיות להתמודדות איתם.

תפקיד התמיכה הנפשית:

בתקופות של מלחמה, טיפוח מערכת תמיכה חזקה הופך להיות הכרחי. קשרים חברתיים ותחושת קהילה יכולים לספק חיץ נגד ההשפעות השליליות של מתח וטראומה. חברים, משפחה וארגונים קהילתיים ממלאים תפקיד מכריע בהצעת תמיכה רגשית, הבנה ומרחב בטוח ליחידים לבטא את מחשבותיהם ורגשותיהם. אנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש יכולים גם לספק הדרכה והתערבויות חשובות כדי לעזור לאנשים להתמודד עם האתגרים הפסיכולוגיים של מלחמה.

הבנת מנגנוני הגנה: FREEZE וחוסר אונים:

מנגנוני הגנה משמשים כאסטרטגיות הסתגלות שהמוח משתמש בהם כדי להתמודד עם רגשות לא נעימים וחוויות טראומטיות. כאשר הם מתמודדים עם מצבי מצוקה, אנשים עשויים להפעיל באופן לא מודע מנגנוני הגנה כאמצעי לשימור עצמי. מנגנונים אלו יכולים להתבטא בצורות שונות, כגון הדחקה, הכחשה או דיסוציאציה, ויוצרים כמו שריון פסיכולוגי להגנה על חלקים פנימיים בתוכם מפני ההשפעה המלאה של הטראומה. 

עם זאת, הסתמכות על מנגנוני הגנה אלו בלבד עלולה לעכב את תהליך הריפוי. שילוב גישות פסיכולוגיות המעסיקות את הגוף מציע מסלול הוליסטי להתמודדות עם טראומה. 

מלחמה יכולה להפעיל מנגנוני הגנה שנועדו להגן על אנשים מפני רגשות מכריעים. 

תגובה נפוצה היא תגובת FREEZE שמלווה בתחושות חוסר אונים. 

תגובת ה-FREEZE כרוכה בתגובה פיזיולוגית המעכבת תנועה ופעולה, הנראית לעיתים קרובות במצבי לחץ או סכנה קיצוניים. 

תחושות של חוסר אונים יכולות לנבוע מחוסר יכולת לשלוט או לשנות את הנסיבות, מה שמוביל לתחושת חוסר אונים.

טיפולים רגשיים ממוקדי גוף, כמו פסיכותרפיה גופנית או טיפול באמצעות ריצה, מזהים את הקשר המורכב בין הנפש והגוף. על ידי שילוב תנועה פיזית, עבודת נשימה וטכניקות מיינדפולנס, גישות אלו מספקות לאנשים כלים לפרוק מתח שהצטבר, לעבד רגשות, לפרוק את המתח ולהרפות מחדש בעזרת הגוף. 

גישה אינטגרטיבית זו שואפת לטפל בטראומה הן במישור הפסיכולוגי והן במישור הפיזיולוגי, לטפח דרך מקיפה ובר קיימא יותר לריפוי.

ריצת טיפול כמנגנון התמודדות יעיל:

טיפול בריצה, הידוע גם כטיפול מבוסס תנועה, התגלה כאמצעי יעיל לטיפול בטראומה ול"קילוף" השריון באופן הדרגתי ומנגנוני הגנה כמו FREEZE וחוסר אונים. 

עיסוק בפעילות גופנית, במיוחד ריצה, הוכח כבעל השפעות חיוביות על הבריאות הנפשית. 

טיפול בריצה משלב את היתרונות של פעילות גופנית יחד עם התהליך הטיפולי, ומספק לאנשים גישה הוליסטית להתמודדות וריפוי.

טיפול בריצה מסייע בשחרור רגשות עצורים, מפחית את רמת הורמוני הלחץ ומקדם ייצור של אנדורפינים, שהם הורמונים המשפרים מצב רוח. התנועה המונוטונית של הריצה יכולה לדמות למוח פעילות מדיטטיבית, מטפחת מיינדפולנס ומסייעת בעיבוד חוויות טראומטיות. 

בנוסף, תחושת המסוגלות הנגזרת מפעילות גופנית יכולה לסייע להתמודדת עם תחושות של חוסר אונים, להעלות את רמת הביטחון העצמי ולהחזיר את תחושת השליטה על גופם ונפשם.

סיכום:

התמודדות עם האתגרים הנפשיים של תקופה שאינה יציבה כמו מלחמה מצריכה גישה רבת פנים הכוללת תמיכה חברתית חזקה והתערבויות טיפוליות אפקטיביות. הכרה בהשפעה של מנגנוני הגנה כמו הקפאה וחוסר אונים היא חיונית להתאמת התערבויות הנותנות מענה לצרכים הייחודיים של אנשים שנפגעו ממלחמה. ריצה תרפיה בולטת כשדרה מבטיחה, המציעה שילוב של פעילות גופנית ויתרונות טיפוליים לתמיכה ברווחה נפשית בזמנים קשים. על ידי הכרה בחשיבותה של תמיכה נפשית ובחינת גישות טיפוליות חדשניות, אנשים יכולים למצוא מסלולים לחוסן וריפוי גם בעיצומם של מצוקה.

 

התחבר

איפוס סיסמה

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים. רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.